Η πρόταση του δημοτικού συμβούλου Φλώρινας κ. Ευάγγελου Στάιου, χθές 25 -1-2010 στο δημοτικό συμβούλιο Φλώρινας, για την ονοματοδοσία οδού "Θ. Αγγελόπουλου" προς τιμήν του εκλιπόντος, έγινε δεκτή με επιφυλάξεις από τον δήμαρχο Φλώρινας κ. Γιάννη Βοσκόπουλο, παρά την αντίθετη άποψη της μείζονος αντιπολίτευσης. Ο κ. Βοσκόπουλος, ως ευσεβής χριστιανός θα ήθελε προηγουμένως να συνεννοηθεί με τον μητροπολίτη Φλώρινας Θεόκλητο και στη συνέχεια θα ξαναφέρει το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο. Ίσως να θέλει ο άνθρωπος και Θεία Φώτιση πριν από κάθε σκέψη ή απόφαση..
Η πρόταση για αντιπροσωπεία του δήμου στην κηδεία, ούτε καν συζητήθηκε.
Με την ευκαιρία, ας θυμηθούμε τον Μεσαίωνα της Φλώρινας εν έτι 1990, όταν ο τότε μητροπολίτης Φλώρινας Καντιώτης, αφόρισε τον Θόδωρο Αγγελόπουλο
Η Ελλάδα του Καντιώτη, και η άλλη, αυτή του Αγγελόπουλου
Καμπάνες, σημαίες και συλλαλητήριο
Οταν ο Αγγελόπουλος, μέσα Δεκεμβρίου του 1990, ανέβηκε στη Φλώρινα για γυρίσματα, το κλίμα ήταν εφιαλτικό. Η πόλη είχε γεμίσει μαύρες σημαίες, πλακάτ και καρικατούρες, στις οποίες ο σκηνοθέτης κρατούσε σε σακούλι τα 600 εκατ. που είχε πάρει από την ελληνική Πολιτεία και την Ευρώπη του Διαβόλου, και οι λέξεις «αναρχία, ανθελληνισμός, αθεΐα, ακολασία» τον περιέβαλαν. Καμπάνες χτυπούσαν πένθιμα. Σημαίες ανέμιζαν. Εμβατήρια ακούγονταν. Αυτοκίνητα με ντουντούκες γυρνούσαν στους παγωμένους δρόμους και καλούσαν τον κόσμο σε συλλαλητήριο και στην τελετή αφορισμού στη μητρόπολη.
Οταν ο Αγγελόπουλος, μέσα Δεκεμβρίου του 1990, ανέβηκε στη Φλώρινα για γυρίσματα, το κλίμα ήταν εφιαλτικό. Η πόλη είχε γεμίσει μαύρες σημαίες, πλακάτ και καρικατούρες, στις οποίες ο σκηνοθέτης κρατούσε σε σακούλι τα 600 εκατ. που είχε πάρει από την ελληνική Πολιτεία και την Ευρώπη του Διαβόλου, και οι λέξεις «αναρχία, ανθελληνισμός, αθεΐα, ακολασία» τον περιέβαλαν. Καμπάνες χτυπούσαν πένθιμα. Σημαίες ανέμιζαν. Εμβατήρια ακούγονταν. Αυτοκίνητα με ντουντούκες γυρνούσαν στους παγωμένους δρόμους και καλούσαν τον κόσμο σε συλλαλητήριο και στην τελετή αφορισμού στη μητρόπολη.
Το απόγευμα της 16ης Δεκεμβρίου χίλια άτομα, ανάμεσά τους και πολλοί νέοι, μαζεύτηκαν μπροστά στον μητροπολιτικό ναό της Φλώρινας, σε απόσταση λίγων μέτρων από το εντυπωσιακό σκηνικό που είχε ήδη στήσει ο αείμνηστος Μικές Καραπιπέρης, και άκουσαν τον παραληρηματικό λόγο του Καντιώτη. «Θα πέσουν κεραυνοί», φώναζε με όλη τη δύναμή του ο 84χρονος τότε μητροπολίτης. Το κρύο ήταν αφόρητο, αλλά το μίσος που ένιωθες στην ατμόσφαιρα σε περόνιαζε περισσότερο. Λίγες ώρες νωρίτερα, ένας αποφασιστικός Αγγελόπουλος είχε διασχίσει, πάντως, την άδεια πόλη συνοδευόμενος από συνεργάτες του και πολλούς δημοσιογράφους, Ελληνες και ξένους, για να πάει σε μια αντι-συγκέντρωση δημοκρατίας και ελευθερίας που είχε οργανωθεί στον κινηματογράφο «Ελληνίς».
Μεσαιωνική τελετουργία
Την επόμενη μέρα είχε σειρά ο «αφορισμός-πακέτο», όπως ευφυώς έγραφε το πρωτοσέλιδο της «Ε». Ας σημειωθεί ότι έγκυροι πανεπιστημιακοί θεολόγοι είχαν αποφανθεί ότι ήταν και αφορισμός-παρωδία, αφού ο Καντιώτης δεν είχε τη σύμφωνη γνώμη των 2/3 της Ιεραρχίας. Οχι, φυσικά, ότι αν ήταν έγκυρος θα είχαν… πιάσει τόπο όλα αυτά τα ανατριχιαστικά «ιερά κείμενα», που άκουσα να διαβάζει ο Καντιώτης από τον άμβωνα, κρυμμένη πίσω από μια κολόνα του ναού κι ενώ οι πιστοί έψελναν ομαδικά «αφορεσμένοι, αφορεσμένοι». Τουλάχιστον ο Καντιώτης τούς έδωσε ένα περιθώριο. Αν μετάνιωναν μέσα σε δύο χρόνια, ο αφορισμός τους θα ήρετο. Απ’ ό,τι ξέρουμε, όλοι τους το ίδιο αγύριστο κεφάλι κράτησαν. Ανάμεσά τους και ο 86χρονος Κων. Παπαλαζαρίδης, κομπάρσος στην ταινία. Οταν λίγους μήνες αργότερα έφυγε από τη ζωή, ο παπάς του χωριού του αρνιόταν να τον θάψει.
Την επόμενη μέρα είχε σειρά ο «αφορισμός-πακέτο», όπως ευφυώς έγραφε το πρωτοσέλιδο της «Ε». Ας σημειωθεί ότι έγκυροι πανεπιστημιακοί θεολόγοι είχαν αποφανθεί ότι ήταν και αφορισμός-παρωδία, αφού ο Καντιώτης δεν είχε τη σύμφωνη γνώμη των 2/3 της Ιεραρχίας. Οχι, φυσικά, ότι αν ήταν έγκυρος θα είχαν… πιάσει τόπο όλα αυτά τα ανατριχιαστικά «ιερά κείμενα», που άκουσα να διαβάζει ο Καντιώτης από τον άμβωνα, κρυμμένη πίσω από μια κολόνα του ναού κι ενώ οι πιστοί έψελναν ομαδικά «αφορεσμένοι, αφορεσμένοι». Τουλάχιστον ο Καντιώτης τούς έδωσε ένα περιθώριο. Αν μετάνιωναν μέσα σε δύο χρόνια, ο αφορισμός τους θα ήρετο. Απ’ ό,τι ξέρουμε, όλοι τους το ίδιο αγύριστο κεφάλι κράτησαν. Ανάμεσά τους και ο 86χρονος Κων. Παπαλαζαρίδης, κομπάρσος στην ταινία. Οταν λίγους μήνες αργότερα έφυγε από τη ζωή, ο παπάς του χωριού του αρνιόταν να τον θάψει.
Κι ενώ στη Μητρόπολη Φλώρινας εκτυλισσόταν το θρησκευτικό θρίλερ, ο Αγγελόπουλος, ο Αρβανίτης, ο Μαστρογιάνι, ο Γρηγόρης Πατρικαρέας, η Δώρα Χρυσικού και όλοι οι άλλοι είχαν πιάσει δουλειά στο γειτονικό και χιονισμένο Αμύνταιο. «Αφορισμός κάτω από τέτοιους όρους είναι τιμή», δήλωνε ο σκηνοθέτης.
Η ταινία γυρίστηκε κανονικά, ταξίδεψε στις Κάνες και σε όλο τον κόσμο. Η αμέσως επόμενή του, το διάσημο και αριστουργηματικό «Βλέμμα τού Οδυσσέα», που πήρε και το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάνες, ξεκινούσε με μία από εκείνες τις μεγαλειώδεις σκηνές που μόνον ο Τεό μπορεί να γυρίσει. Μια αναπαράσταση του συλλαλητηρίου τού Καντιώτη στη Φλώρινα.
Για όλα φταίει το σενάριο
Με κάποιο μυστήριο τρόπο έφτασε στα χέρια του Καντιώτη το σενάριο της ταινίας. Κάτι το μήνυμά της (Ελληνας πολιτικός εγκαταλείπει τη Βουλή και εξαφανίζεται στα σύνορα της χώρας, άγνωστος μεταξύ αγνώστων, σε καταυλισμό παράνομων μεταναστών), κάτι μια ερωτική σκηνή μεταξύ νεαρής μετανάστριας και Ελληνα δημοσιογράφου (που τελικά δεν γυρίστηκε ποτέ), ο Καντιώτης, που εκτός από θρήσκος ήταν και εθνικιστής και έβλεπε παντού Σκοπιανούς πράκτορες, εξεμάνη με τον Αγγελόπουλο. Τον απείλησε αμέσως με αφορισμό.
Με κάποιο μυστήριο τρόπο έφτασε στα χέρια του Καντιώτη το σενάριο της ταινίας. Κάτι το μήνυμά της (Ελληνας πολιτικός εγκαταλείπει τη Βουλή και εξαφανίζεται στα σύνορα της χώρας, άγνωστος μεταξύ αγνώστων, σε καταυλισμό παράνομων μεταναστών), κάτι μια ερωτική σκηνή μεταξύ νεαρής μετανάστριας και Ελληνα δημοσιογράφου (που τελικά δεν γυρίστηκε ποτέ), ο Καντιώτης, που εκτός από θρήσκος ήταν και εθνικιστής και έβλεπε παντού Σκοπιανούς πράκτορες, εξεμάνη με τον Αγγελόπουλο. Τον απείλησε αμέσως με αφορισμό.
Ο σκηνοθέτης ήξερε, φυσικά, τι σημαίνει να γυρίζεις ταινίες σε δυσκολότερες εποχές – στον «Θίασο» επί χούντας είχε την αστυνομία στο κατόπι του. Αλλα δεν άφησε έτσι την υπόθεση. Δημιούργησε διεθνές θέμα. Ο Ακίρα Κουροσάβα από την Ιαπωνία τού έστειλε μήνυμα συμπαράστασης. Δόθηκε συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα, πολύ πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Στο πλευρό του Αγγελόπουλου, εκτός από τον σταρ Μαρτσέλο, στάθηκαν σύσσωμο το ΠΑΣΟΚ και η Αριστερά (στην κυβέρνηση ήταν τότε ο Μητσοτάκης, στο υπουργείο Πολιτισμού ο Τζαννής Τζαννετάκης). Μελίνα, Γιώργος Παπανδρέου, Λαλιώτης, Μπένος, Κύρκος, Κωνσταντόπουλος, Δαμανάκη, Λιάνης, όλοι έδωσαν το «παρών». Πίσω στη Φλώρινα οι κομματικές οργανώσεις των αριστερών κομμάτων προσπαθούσαν να κρατήσουν ψηλά την αξιοπρέπεια της ντόπιας κοινωνίας, που ήδη είχε πληρώσει βαρύ φόρο στη μισαλλοδοξία του μητροπόλιτη της.
[Της Βένας Γεωργακοπούλου, «Ε» 30 Αυγ.2010… ] Αναδημοσίευση ΑΓΡΙΜΟΛΟΓΟΣ
7 comments :
Οι Ελληναράδες που θεωρούν μαγκιά να πάνε στο Μοναστήρι και να ακουμπάνε τα λεφτά τους, τι θεωρούνται; Οι ανθέλληνες ζουν εδώ στη Φλώρινα, ανάμεσα μας
ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΕΙΧΕ ΚΙ ΑΛΛΟΝ ΚΑΝΤΙΩΤΗ Ο ΦΤΩΧΟΣ ΦΛΩΡΙΝΙΩΤΗΣ ΚΙ ΑΣ ΤΟΝ ΛΕΝΕ ΚΑΠΟΙΟΙ ΣΚΟΤΑΔΙΣΤΗ. ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΚΟΠΑΝΟΙ ΑΡΙΣΤΕΡΟΙ ΑΣ ΜΑΣ ΠΟΥΝ ΠΟΣΟ ΚΟΣΜΟ ΕΧΟΥΝ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΣΤΗ ΦΛΩΡΙΝΑ.
ΟΡΦΑΝΟΣ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΣΕ ΣΤΑ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΑ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ....
δεν αδικώ το έργο ούτε τις πράξεις του Καντιώτη. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως εκτιμώ περισσότερο το έργο του Θ. Αγγελόπουλο. Και οι δυό υπήρξαν μεγάλες προσωπικότητες με διαφορετικό βάρος και έργο ο καθένας. Το κοινό σημείο μεταξύ τους είναι ότι είχαν πιστεύω.
ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΠΟΥ ΤΕΛΙΚΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΠΙΣΤΕΥΩ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΟΝΙΜΩΣ ΜΕΤΑΞΥ ΣΚΥΛΑΣ ΚΑΙ ΧΑΡΥΒΔΗΣ
Ο κ. Βοσκόπουλος για ότι κάνει ζητάει τη συμβουλή του δεσπότη;
Ο Σεβασμιότατος κ. Θεόκλητος με την σειρά του τον συμβουλεύει για τίποτα τον δήμαρχο Φλώρινας ή του δίνει απλά άφεση αμαρτιών;
Μακάρι να είχαμε και άλλον Καντιώτη. Όσο για το ρόλο κάποιων φυλλάδων και των "ιών" τους, τους μάθαμε πλέον.
Μη συγκρίνετε ανόμοια πράγματα.
Ο ένας στέγνωσε την ψυχή του για Χριστό και Ελλάδα , δεν έκανε οικογένεια, τάχθηκε στην υπηρεσία του λαού και των απόρων ,κι ο άλλος μίζεν και φούχτεν και λούσεν και μαρμάγκεν.
Δημοσίευση σχολίου